Chci být prázdná, čistá, křehká jak panenka z porcelánu, chci létat a vznášet se na vodě, nech mě jít se svým andělem, se svým ďáblem, a já zemřu šťastná.

Zelenina

28. července 2009 v 22:12 | Honey ♥ |  3< HubNutÍííí ♥♥♥
Doporučovaná denní dávka ovoce a zeleniny je 600 g, více bychom přitom měli jíst zeleniny, než kaloričtějšího ovoce. Navíc část denní dávky má být konzumována zasyrova, například i v salátech a pomazánkách, část může být zpracována tepelně.
Nejlepší (nejšetrnější) způsob přípravy je v páře. Zeleninu bychom měli vařit co nejkratší dobu a vkládat ji až do vroucí vody. Zeleninové pokrmy by se neměly ani ohřívat. Co se týče přípravy zeleniny - ať už k tepelnému zpracování, či konzumaci zasyrova, nečistot ji zbavíme pod tekoucí vodou, nemá se namáčet, aby se nevyluhovaly cenné látky. Loupat a škrábat se má též až těsně před zpracováním. Pro zachování vitamínů se nehodí vařit v tlakovém hrnci - vysokou teplotou trpí biologická hodnota zeleniny.

K nejméně kalorickým zeleninám patří okurka, ředkvička a salát, dále kedlubna, květák, kapusta, cuketa a rajčata. Nejvíce kalorií získáme z brambor, které obsahují hodně sacharidů. Pozor také na konzervované zeleninové saláty v v různých nálevech, zejména s cukrem.

Kalorická tabulka zeleniny (na 100 g/zhruba kJ)

Rajčata90
Brokolice135
Paprika80
Salát50
Ředkvička50
Pórek125
Mrkev140
Cuketa75
Cibule165
Hrách170
Celer110
Fazolové lusky150
Okurky50
Pažitka180
Česnek460
Petržel - nať185
Kedlubna90
Petržel - kořen170
Špenát75
Křen266
Hlávkové zelí80 - 120
Kapusta90 - 120
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama